COVID-19 (Coronavirus)

Het coronavirus SARS(severe acute respiratory syndrome)-CoV(coronavirus)-2 veroorzaakt de ziekte COVID-19. De klachten lijken in het begin vaak op een verkoudheid. Het ziekteverloop verschilt van mens tot mens. Sommige mensen worden niet of maar een beetje ziek van het virus. Anderen kunnen ernstig ziek worden en soms aan de gevolgen van de ziekte overlijden. Vaccinatie beschermt je tegen (ernstig) ziek worden.

Wat is COVID-19?

COVID-19 is de ziekte die wordt veroorzaakt door het coronavirus SARS(severe acute respiratory syndrome)-CoV(coronavirus)-2. De ziekte kan luchtwegklachten en koorts veroorzaken en in ernstige gevallen ademhalingsproblemen. Het virus wordt verspreid door druppeltjes. Bijvoorbeeld door hoesten, niezen of zingen of praten. Dan komen er druppeltjes vrij en komt het virus in de lucht. Als andere mensen die druppeltjes inademen, of bijvoorbeeld via de handen in de mond, neus of ogen krijgen, kunnen zij besmet raken met het virus.

Wat zijn de symptomen van COVID-19?

De meest voorkomende klachten bij COVID-19:

• Verkoudheidsklachten (zoals neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn)

• Hoesten

• Benauwdheid

• Verhoging of koorts

• Plotseling verlies van reuk en/of smaak (zonder neusverstopping)

Hiernaast is er soms sprake van:

• Vermoeidheid

• Algehele pijnklachten

• Spierpijn

• Duizeligheid

• Prikkelbaarheid/verwardheid

• Buikpijn

• Afvallen/verlies van eetlust

• Diarree

• Overgeven / misselijkheid

• Oogpijn

• Oogontsteking

• Verschillende huidafwijkingen

• Zich niet lekker voelen

Besmetting en preventie

Je kunt al anderen besmetten vlak voordat je zelf klachten krijgt. Bijvoorbeeld als je schreeuwt en er kleine druppeltjes met virus uit neus en mond in de lucht komen. Dit kan ook door praten, niezen en hoesten gebeuren. Andere mensen kunnen besmet raken als zij die druppeltjes inademen, of bijvoorbeeld via de handen in de mond, neus of ogen krijgen.

Als je afstand van anderen houdt en regelmatig goed je handen wast, is de kans dat je besmet raakt door de druppeltjes erg klein. De kans dat je zelf anderen besmet is erg klein als je afstand houdt van anderen, niest en hoest in je elleboog, papieren zakdoekjes gebruikt en thuis blijft als je klachten hebt. Doe bij klachten altijd een zelftest.

Mocht je toch iemand besmet hebben, duurt het 2 tot 14 dagen voordat diegene mogelijk klachten krijgt. Dit noemen we de incubatietijd. Meestal duurt dit 3 tot 6 dagen en heel zelden (1%) meer dan 10 dagen.

Hygiëne

Hygiëne is een verzamelnaam voor alle handelingen die ervoor zorgen dat je zo min mogelijk in aanraking komt met ziekteverwekkers, zoals bacteriën en virussen, zoals dus ook SARS-CoV-2 of het griepvirus (influenza). Dit kan je doen door je handen te wassen en bijvoorbeeld je keuken schoon te houden.  Soms is het ook nodig om na het schoonmaken te desinfecteren.

Risicogroepen

Mensen met een hogere leeftijd, onderliggende aandoeningen of mensen met een immuunstoornis lopen meer risico ernstig ziek te worden, zeker wanneer zij niet gevaccineerd zijn of eerder een infectie hebben doorgemaakt.

Testen

Heb je milde klachten, zoals neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn, lichte hoest of verhoging tot 38 graden Celsius?  Doe dan meteen een zelftest. Gebruik eventueel paracetamol tegen de koorts of spierpijn.

Herstel na ziekte

Het kan per persoon verschillen hoe lang het duurt voordat je hersteld bent. Sommige mensen ervaren alleen verkoudheidsklachten en herstellen binnen enkele dagen, maar er zijn ook gevallen bekend van mensen die langdurig (vele weken) klachten blijven houden.  Mensen die in het ziekenhuis zijn opgenomen, hebben over het algemeen meer tijd nodig om te herstellen. Dit is onder andere afhankelijk van of zij verder gezond zijn.

Long (langdurige) COVID

Een deel van de mensen houdt na een besmetting met SARS-CoV-2 langdurig klachten. Dat heet ‘Long COVID’ of 'PASC' (Post-Acute Sequelae of SARS-CoV-2 Infection). Deze klachten kunnen tot enkele weken en soms zelfs meerdere maanden na een infectie met het coronavirus aanhouden.

Meerdere keren ziek

Mensen die opnieuw besmet raken, lijken over het algemeen minder ernstig ziek te worden, maar kunnen anderen nog wel besmetten. De meeste mensen bouwen afweer op tegen het virus nadat zij  besmet zijn geweest. We weten nog niet precies hoe lang je in welke mate je beschermd bent tegen verschillende varianten van het virus.

Vaccinaties

Een vaccinatie voorkomt dat je ernstig ziek wordt van een besmetting met het coronavirus. Als je gevaccineerd bent kun je wel besmet raken. Maar de kans dat jij zelf besmettelijk wordt is kleiner dan wanneer je niet gevaccineerd bent